Vi bruger cookies. Ved at bruge vores website acceptere du automatisk brugen af Cookies. Vi bruger Cookies udelukket for at optimere brugeroplevelsen.

Direct Marketing - omkostningseffektiv markedsføring

Direct marketing er en personlig, uopfordret henvendelse til dine eksisterende eller nye kunder, hvor dit mål typisk er, at sælge et konkret produkt.

Uanset om du kontakter kunden pr. brev, e-mail eller telefon, kan kommunikationen/budskabet skræddersys til den enkelte kunde - og du kan søge specifik respons på individuel basis.

Hvornår skal du anvende Direct Marketing?

Vi anbefaler at anvende Direct Marketing, hvis du sælger til forbrugere eller til andre virksomheder. Men dit valg af målgruppe er afgørende for, hvilket medie og budskab du skal prioritere.

Især små og mindre virksomheder kan med fordel anvende direct marketing fordi:

  • Jeres begrænsede ressourcer kan anvendes der, hvor chancerne for effekt er størst
  • Effekten kan måles præcist ved at analysere responsen
  • Det er nemt at teste og justere indsatsen - afprøv kampagnen på et udsnit af din målgruppe, så du ved hvad der giver bedst respons - inden du skyder hele kampagnen af

Direct mail - det almindelige brev

Det fysiske brev er en målrettet og effektiv måde at få et budskab ud på. Men hvorfor ikke sende ud via e-mail? Det er både billigere og nemmere og kan laves lige så kreativt og flot som et fysisk brev.

Men selvom der er mange ligheder mellem det fysiske brev og e-mailen, er der også væsentlige forskelle. Hvor afgørende forskellene er, afhænger af, hvilken virksomhed du driver, hvem dine kunder er, og hvordan du ellers kommunikerer med dem.

Hvis de fleste af dine eksisterende kunder oftest kontakter dig pr. telefon, brev eller måske opsøger dig personligt, så er e-mail måske det bedste valg. Her vil direct mail være et bedre valg.

Brevets fordele

Et brev kan noget som e-mailen ikke kan. Du har mulighed for at vælge noget specielt papir eller et helt andet materiale - og det er en anden oplevelse af få et fysisk brev fremfor en e-mail. Der er der noget eksklusivt over et brev, som gør at modtageren føler sig særlig udvalgt, specielt hvis brevets budskab spiller sammen med følelsen af at være udvalgt. Så er brevet helt klart at foretrække frem for e-mailen.

Lovgivning

Fordelen ved direct mail frem for telemarketing og e-mail marketing er også , at lovgivningen ikke er lige så striks.

Du kan også tjekke op på Markedsføringsloven her.

E-mail marketing - brevet i indbakken

Denne form for markedsføring er ekstrem billig og har flere fordele:

  • Der kan sendes tusindvis af beskeder for ingen penge.
  • Du er sikker på, at ramme den rigtige modtager.
  • Responsens kan let måles - og erfaringer viser, at ofte er responsen højere end ved brevet. Måske fordi det er nemt at svare på mailen.
  • Der kan laves opmærksomhedsskabende e-mails med indbyggede svarmekanismer, hvis teknologien udnyttes fuldt ud - og kommunikationen kan endda personaliseres.
  • Hvis I udsender nyhedsbreve kan I holde dialogen med kunderne - men det kræver ressourcer at lave nyhedsbreve.

Men e-mails har også ulemper. De er lette at ignorere og slette, e-mailadresser kan være svære at skaffe, og der er regler for, hvornår du må sende e-mails til folk, og hvad de må indeholde.

Telemarketing - direkte kontakt til kunden

Telemarketing er en vigtig disciplin på BtB-markedet og fordelene er mange, hvis det gøres rigtigt.

Der er mulighed for at:

  • Bearbejde modtageren og påvirke evt. købsbarrierer
  • Indkredse kundens behov ved at stille spørgsmål
  • Få feedback fra kunderne med det samme
  • Forklare evt. tekniske og komplicerede produktegenskaber

Men der er også en væsentlig ulempe, da mange synes det er irriterende at blive ringet op af en sælger. Overvej derfor nøje hvem du ringer til, hvilket budskab du vil ud med og hvornår du ringer.

Telemarketing er lidt af en videnskab og det kan være en god idé at alliere sig med et professionelt telemarketingbureau, hvis I skal lave en større kampagne.

Hvis I henvender jer til privatpersoner, så vær opmærksom på, at der er lovgivning forbundet med telemarketing.