Vi bruger cookies. Ved at bruge vores website acceptere du automatisk brugen af Cookies. Vi bruger Cookies udelukket for at optimere brugeroplevelsen.

Read between the lines…

I reklame og marketingsbranchen findes der et hav af fagudtryk og buzzwords - og der kommer hele tiden nye til.

Derfor har vi tilføjet en ordbog til vores hjemmeside. Orbogen giver en kort beskrivelse af ordrets betydning, samt vores kommentar til ordret/begrebet.

Støder du på et "reklame og marketing ord", der ikke er oprettet i ordbogen, så send meget gerne en mail til info@crossmind.dk med titlen "Ordbog", og så selvfølgelig også selve ordet.

 


#

#CrossMind Comment

CrossMind Comment er vores kommentar, vinkel eller opfattelse af et ord eller en frase fra reklamebranchen og/eller vores verden. Det kan også være en beskrivelse af, hvordan det pågældende ord indgår i vores arbejde - eller hvordan vi mener, at forskellige kundetyper bør forholde sig til ordet/begrebet.

Der vil være en CrossMind Comment til hvert ord og vending her i vores ordbog. Rigtig god fornøjelse.


a

Above-the-line

Synlige kampagneaktiviteter/massekommunikation. Above The Line (ATL) er, hvor massemedierne bruges til at fremme et produkt/brand og nå ud til forbrugerne. Disse omfatter konventionelle medier, som vi kender dem, tv- og radioreklamer, trykte medier såvel som internettet. Det er kommunikation, der er målrettet en bredere spredning for et bredt publikum, og ikke specifikt den enkelte forbruger. ATL-reklame forsøger at nå ud til masserne.

#CrossMind Comment:

En gennemgående genkendelig kreativ platform er vigtig. Derudover er det vigtigt, at have gjort sit forarbejde hvis det skal fungere. Det skal afklares, hvem man vil ramme, hvordan man rammer dem bedst og hvad formålet er. Når budskabet ikke er til at misforstå, kan det være en rigtig god måde at komme ud med budskaber på.

AD

AD er en forkortelse af Art Director. AD'erens opgave på reklamebureauet består hovedsagligt i at udvikle kreative idéer og koncepter samt at kommunikere budskaber, via forskellige medier (tv, posters, annoncer, internettet m.m.) til forud definerede målgrupper.
Ansvaret for at den grafiske identitet, farvevalg, valg af foto, valg af skrifttype og den endelige udformning stemmer overens med strategien ligger hos Art Director'en.

#CrossMind Comment:

En AD'er er inde over alle facetter på et reklamebureau. Personen skal have en forståelse for den kreative platform og strategien og sørge for at det hænger sammen så der opnås et optimal output.

AdBlock

AdBlock er en tilføjelse til Google Chrome og Firefox der kan blokere reklamer og annoncer, der dukker op på hjemmesider.

#CrossMind Comment:

Reklamer skal være oplysende, informerende og geniale - og ikke irriterende. Hvis folk får for mange dårlige reklamer, er der ikke så meget at sige til, at de bliver fristet af en blokade!

Afkodning (af budskab)

Afkodning betyder, at man tyder en meddelelse.
Al kommunikation foregår på modtagerens betingelser. Hvis budskabet er svært at forstå, kan man komme ud for, at modtageren/målgruppen ikke afkoder det rigtigt.

#CrossMind Comment:

Det er altid en balance - på den ene side, kan en ad/kampagne hurtigt blive kedelig - på den anden side kan den også blive så finurlig og kryptisk, at det kun er reklamebureauet, der forstår budskabet! Er vi i tvivl, laver vi gerne en lille voxpop!

AIDA modellen

AIDA er forkortelsen for Attention, Interest, Desire og Action og er en kommunikationsmodel.

A - Attention (opmærksomhed) Det der fanger f.eks. øjet og er med til at skabe den opmærksomhed man ønsker. Det kan være en opsigtsvækkende overskrift, et billede, en illustration, skarpe farver, en lyd eller en lugt.

I - Interest (Interesse) Det der skaber interesse for forbrugeren/kunden, det der får forbrugeren til f.eks. at læse videre.

D - Desire (Ønske) Det der giver forbrugeren/kunden lyst til produktet eller virksomheden.

A - Action (Handling) Det der får forbrugeren til at gå ned at købe eller bestille det pågældende produkt eller ydelse.

#CrossMind Comment:

Der er nogen, der har travlt med at aflive AIDA-modellen, men fakta er, at den i bund og grund bygger på nogle af menneskets basale instinkter. F.eks. opdager vi en af det modsatte køn, vi bliver interesseret i vedkommende - og må bare have ham/hende - og inden man ser sig om, står man og spiller guitar under sin udkårnes altan!

Ambassadør

En kunde der er meget tilfreds med et produkt eller en virksomhed, bliver ofte en værdifuld ambassadør. En ambassadør vil ikke tøve med at anbefale produktet eller virksomheden til familie, venner og bekendte. Den personlige anbefaling er både stærk, troværdig og yderst effektfuld.

#CrossMind Comment:

Et par af nøgleordene, hvis man ønsker, at ens kunder skal blive ambassadører er "Service", "Kvalitet" og "Fremtoning" - det gælder i alle virksomhedens facetter, det gælder i den grad også markedsføringen.

Ansvar

Ansvar = juridisk eller moralsk forpligtelse til at stå for, sørge for, garantere for eller stå til regnskab for noget.

#CrossMind Comment:

Ansvar er måske ikke et decideret "reklamebranche ord", men det betyder meget for os, og måden vi samarbejder med vores kunder på. Vi løber ikke fra vores ansvar, men tager derimod gerne ansvar på os - og finder en løsning.

API

Application Programming Interface, forkortes API. API er den softwaregrænseflade, der tillader et stykke software at interagere med andet software.
Kort sagt kan et API betegnes som en måde, hvorpå to systemer taler sammen og udveksler data.

#CrossMind Comment:

Will be added soon!

Approach

Fremtoningen og måden hvorpå et marked eller en bestemt målgruppe introduceres for et produkt eller virksomhed.

#CrossMind Comment:

Det er essentiel, at fremtoningen/approachen hænger sammen med produktet/virksomheden! Har man den bedste kvalitet på markedet, skal dette gerne afspejles i markedsføringsmaterialet, servicen, oplevelsen osv.

Attention

Et af reklamebureauets vigtigste opgaver er, at skabe attention/opmærksomhed. At fange målgruppens opmærksomhed er hovednøglen til, at få formidlet et bestemt budskab.

#CrossMind Comment:

Opmærksomhed, stop-effekt, awareness, kært barn har mange navne. Hvis man vil fange målgruppen, er kunsten på en intelligent måde, at kombinere budskab og det visuelle, så målgruppens opmærksomhed fanges, budskabet bliver "afleveret" samtidig med, at den røde tråd i virksomhedens overordnede kommunikation fastholdes.

Augmented reality (AR)

Augmented Reality (AR), også kaldet udvidet virkelighed, er en teknologi der kombinerer virkelige data med virtuelle f.eks. ved brug af grafik og lyd. Via kameraet i brugerens smartphone eller tablet, kombineres virkeligheden med det virtuelle.

#CrossMind Comment:

Udført på den rigtige måde, kan det være et effektivt værktøj, der involverer brugeren og giver en wow-oplevelse med en masse relevant information.

Autokommunikation

Autokommunikation er ekstern kommunikation der også virker internt. Når en virksomhed kommunikerer et budskab eksternt vil det også påvirke medarbejderne i virksomheden. De ansatte skal kunne leve op til det budskab virksomheden melder ud til sin målgruppe.

#CrossMind Comment:

"Det man siger, er man selv!" Hvis man som virksomhed ønsker et stærkt brand, er det vigtigt, at kommunikationen til målgruppen passer med virkeligheden i virksomheden - uanset om man ønsker, at være bedst, billigst eller mest troværdig.

Awareness

At skabe awareness om et brand, produkt eller en virksomhed, er at få det "placeret" i målgruppens bevidsthed - gerne top-of-mind.

#CrossMind Comment:

Du kan have verdens bedste produkt, men er der ikke nogen, der ved at du og produktet findes, sælger du ingenting!


b

Backend

Back-end er et udtryk, der bruges til at karakterisere et program eller et websites grænseflade og tjenester. "Back-end" er som regel programmørens domæne - det er her udviklingen af front-end-tjenester sker. Men back-end er niveauopdelt, når man f.eks. taler websites bygget i CMS. Her har back-end et interface, der giver en eller flere redaktører mulighed for, at redigere og oprette content.

#CrossMind Comment:

For os er design af back-end faktisk lige så vigtig som front-end, når vi laver CMS-websites. Hvis back-end ikke er brugervenlig og lige til at gå til, få man ikke det optimale ud af sin hjemmeside, da man er på herrens mark, hver gang siden skal opdateres.

Behovspyramiden

Behovspyramiden er udviklet af psykologen Abraham Maslow. Han har delt pyramiden op i 5 kasser: Fysiske behov, Sikkerhed, Sociale behov, Påskønnelse, Selvrealisering. Han mente at før man har opnået de nederste kasser kan man ikke komme op i de øverste kasser. Er de fysiske behov ikke dækket, kan man altså ikke komme videre til næste kasse: sikkerhed osv. I dag, i det senmoderne samfund, kan der dog tales for at pyramiden kan vendes om. De fysiske behov er stadig vigtige men de fleste mennesker i den vestlige verden skal ikke kæmpe for at få opfyldt deres fysiske eller sikkerhedsmæssige behov.

#CrossMind Comment:

Will be added soon!

Below-the-line

Below-the-line (BTL) er direkte marketingsaktiviteter som f.eks. direct mail, nyhedsbreve mm. Også kaldet 1-til-1 markedsføring. Det kan altså også være omdeling af flyers, pjecer, løbesedler, klistermærker eller kampagner/brochurer placeret på salgsstedet eller på udvalgte vejstrækninger gennem bannere og plakater. Det er også produktdemonstrationer og prøvesmagninger på travle steder som indkøbscentre, banegårdspladsen, gågader, markedspladser eller boligkomplekser.

#CrossMind Comment:

Det modsatte af kommunikation til masserne - her rammer man målgruppen direkte.

Benchmarking

Benchmarking er en sammenligning af virksomhedens produkter, servicer osv. med markedets bedste, for herved at tage ved lære af de bedste på markedet.

#CrossMind Comment:

Det er selvfølgelig altid vigtigt, at sammenligne sig med sine konkurrenter - ellers er det jo svært, at positionere og differentiere sig i forhold til dem!

Big data

Big Data kan karakteriseres ved de tre V'er. Velocity: hurtighed i behandling af data. Volume: størrelsen af data. Variety: forskelligartethed i data. I reklamebranchen handler det om, at man kan samle en masse data om bl.a. målgrupper og deres adfærd.

#CrossMind Comment:

Det vi ikke ved, finder vi ud af. Vi trækker de informationer ud, der er relevante for at kunne løse opgaven.

Blog

En blog er et "website", der opdateres jævnligt. Læsere af bloggen kan kommentere på de enkelte indlæg. Indholdet på en blog varierer fra personlige og politiske indlæg til mere kommercielle emner.

#CrossMind Comment:

De følgere man har på en blog, er der fordi de har en interesse i ens emne, produkt osv. En blog er også et godt medie for sponsorer, ved at få fremvist eller anmeldt virksomhedens produkter. En blogger kan for modtageren virke mere troværdig end hvis virksomheden anmelder produktet.

Blue ocean

Denne strategi omhandler at finde og udvikle en strategi der gør at virksomheden differentierer sig fra konkurrenterne. Strategien bygger på kreativitet og innovation for at skabe markedsfordele.

#CrossMind Comment:

En position, hvor man har "det blå hav" alene kræver, at man enten er den eneste på markedet, eller har skabt en positionering, der gør en "unik" i forhold til sine konkurrenter. Dette er dog langt fra en permanent position, da man skal forvente, at konkurrenterne vil bevæge sig ind på ens "territorium"! Derfor må man konstant være innovativ, hvis man vil være en éner!

Boston Matricen

Med Boston Matricen klassificerer man virksomhedens produkter. De bliver grupperet efter, om de er Stjerner, Spørgsmålstegn, Køer eller Hunde. Der ses også efter om produktet har lav/høj markedsandel og lav/høj markedsvækst.

Stjerne: et produkt hvor der er høj markedsvækst og som har en høj markedsandel.

Spørgsmålstegn: har en høj vækst men lav markedsandel, dette ses bl.a. ved nye produkter.

Ko: her er der en stor markedsandel, men lav markedsvækst.

Hund: ved disse produkter er der både lav andel og vækst og man skal finde ud af om produktet helt skal udfases.

#CrossMind Comment:

Det er vigtigt, at man er forholder sig ærligt og nøgternt til sit produkt / ydelse, inden man lægger et budget og strategi for sin marketingindsats.

Brand value

Brand value gør forbrugeren villig til at betale ekstra for et brand i forhold til selve produktet. Et stærkt varemærke får f.eks. forbrugere til at betale mere for en kop kaffe på Starbucks, i modsætning til "den samme" kop kaffe på en fastfood-restaurant.

#CrossMind Comment:

Har du ikke et godt produkt, kan du heller ikke få en høj brand value, men derfor du kan sagtens have et godt brand.

Branding

Ordet "branding" stammer oprindeligt fra det amerikanske 'at brændemærke' kvæg.

Overordnet er et brand et mærke/symbol for et produkt, en service, virksomhed, organisation, person eller et sted.

#CrossMind Comment:

Et brands styrke afhænger af, hvordan brandet behandles (oplevelse, kvalitet, pris, eksponering mv.)

Briefingen

Briefingen er afgørende for den optimale løsning, da briefingen indeholder vital information om kunden, opgaven, målgruppen og målsætningen.
Briefingen er den fælles referenceramme både internt på bureauet, men også mellem bureauet og kunden.

#CrossMind Comment:

En god briefing skal være præcis og kortfattet, så man ikke er i tvivl om hvad opgaven går ud på og hvem afsender/modtager er. Vi hjælper altid gerne med, at udfærdige briefingen på opgaven, hvilket kan være både en hjælp og en fordel.

Brødtekst

Brødtekst er den længere løbende tekst, der uddyber overskriftens budskab. Navnet "brødtekst" stammer fra den tid, hvor typograferne blev aflønnet efter det antal linjer de havde sat.

Det var brødteksten, der gav brød på bordet.

#CrossMind Comment:

Brødtekst er det samme som "indhold", f.eks. i Word kaldes brødteksten "normal". For at fastholde kundernes opmærksomhed, kræver det at teksten er skrevet, så den fanger målgruppen.

Budget

Et budget er en plan for hvordan de forventede indtægter skal dække diverse udgifter i en periode.

#CrossMind Comment:

Det er vigtigt at lave et langtidssigtet budget (typisk 12 måneder). Her får man et overblik over sine aktiviteter og prioriteringer og man får en synergi ud af sine investeringer. Man kan med fordel lave luft i budgettet fra start, for at imødekomme uforudsete ting i markedet eller træk fra konkurrenter.

Bulk

Bulk betyder papirets "fylde", det modsatte af tæthed. Papir med en høj bulk vil sige, at papiret er kraftigt, da det er mere luftigt.

#CrossMind Comment:

Kraftigt papir der kan have tendens til at gulne.

bureaubureau.dk

På bureaubureau.dk ønsker man at gøre markedet for de mange spændende danske kreative bureauer mere overskueligt og gennemsigtigt. Du kan fx finde et reklamebureau omkring Vejle via dette link:

bureaubureau.dk Eller i resten af Danmark: bureaubureau.dk

Business-to-business (B2B)

Business-to-business eller B2B er et udtryk for handel mellem virksomheder - i modsætning til handel mellem en virksomhed og en forbruger (Business-to-consumer eller B2C).

#CrossMind Comment:

Vi henvender os både til B2B og B2C virksomheder, men har haft en lille overvægt af B2B kunder, siden vores start i år 2004.

Business-to-consumer (B2C)

Business-to-consumer eller B2C er et udtryk for handel mellem en virksomhed og en forbruger - i modsætning til handel mellem virksomheder (Business-to-business eller B2B).

#CrossMind Comment:

Vi henvender os både til B2B og B2C virksomheder. Opdelingen mellem B2B og B2C er blivet mindre det sidste år - populært taler man i dag om B2H Business-to-Human.

Buzz marketing

Buzz marketing er kommunikation via sociale netværk både fysiske og elektroniske. Buzz marketing spreder budskabet gennem anbefalinger fra person til person. Når Buzz virker, får det folk til at anbefale dit produkt eller din virksomhed til venner og bekendte.

#CrossMind Comment:

Facebook er et godt eksempel på hvordan buzz marketing fungerer i praksis, her har du mulighed for at ramme din målgruppe direkte, hvis denne vælger at "like" din Facebook-side.

BuzzWord

BuzzWord (buzz: summen eller rygte). Det er et modeord. Et ord eller begreb der bruges af et stort antal mennesker, dog som de færreste kender den præcise betydning af.

#CrossMind Comment:

Med jævne mellemrum dukker der et buzzword op inden for reklamebranchen, som alle taler om. Vores generelle tilgang til buzzwords er, at vi undersøger substansen og relevansen for vores kunder, så vores kunder ikke falder for lemmingeeffekten.


c

Call to action

Call to action er en opfordring til handling (CTA). En instruktion til målgruppen der skal fremprovokere en øjeblikkelig reaktion, som regel ved hjælp af et tvingende verbum som f.eks. "ring nu", "find ud af mere her" eller "besøg vores butik i dag".

#CrossMind Comment:

Call to action vil typisk gøres brug af ved direct mail, annoncer og nyhedsbreve. Alt hvad der har en "kort levetid". Call to action, er lidt et must, med mindre der er tale om image vedligeholdelse.

Canvas

Canvas, kold canvas eller dørsalg, er en salgsmetode, hvor en sælger kontakter en potentiel kunde uden at have en forudgående aftale. Metoden regnes ofte for den sværeste form for salg - og opfattes derfor ofte som mindre lukrativt. Som virksomhed er man dog dybt afhængig af det opsøgende canvassalg for at skaffe nye kunder.
Oftest foregår canvassalg pr. telefon, men det kan også foregå ved at sælgeren kontakter kunden ansigt til ansigt.

#CrossMind Comment:

Canvas er en måde at erhverve nye kunde på. Vi benytter os selv af canvas for at udvide vores kundeportefølje.

CMO

CMO står for Chief Marketing Officer. CMO'en er ansvarlig for marketing-aktiviteterne i virksomheden.

#CrossMind Comment:

En af vores ynglingspersoner i en virksomhed :o)

CMYK

CMYK er forkortelsen for de fire primære trykfarver Cyan (blå), Magenta (pink), Yellow (gul) og Key color (sort).

Blandingen af de fire farver, trykt i punkter eller linjer, på det ofte hvide papir, danner farvespektret for de farvestrålende brochurer, magasiner, aviser mv. vi kender.

#CrossMind Comment:

CMYK bliver kun brugt når markedsføringsmaterialet skal trykkes. Trykkeriet trykker f.eks. i stokastisk raster eller almindelige.

Content

Content betyder indhold. Content er også navnet på det område i Umbraco, hvor indholdet på et Umbraco website redigeres fra bruger-backenden.

#CrossMind Comment:

Når ordet content bruges i reklamebranchen dækker det over, hvilket indhold f.eks. en brochure, et website, et nyhedsbrev mv. skal indeholde.

Content Management System (CMS)

Content Management System (CMS) er i bureau verdenen oftest lig med Web Content Management, som giver mulighed for, at redigere i online indhold på kundens hjemmeside eller intranet.

CMS udvikles i bl.a. Umbraco, Wordpress, Typo 3, Drupal mv. hvor programmeringen laves bla. i Razor, ASP, .NET, PHP, Java, Perl eller Python.

Indholdet kan redigeres via webbrowser, som f.eks. Google Chrome, Safari, Internet Explorer, Mozilla Firefox eller Opera. Det er forholdsvist enkelt at vedligeholde hjemmesider lavet i CMS.

#CrossMind Comment:

Redigerbart og brugervenligt system, til at opbygge hjemmesider i, så kunder selv kan holde deres websites vedlige. Vi har en svaghed for Umbraco, da løsningen er skalerbar og brugervenlig.

Content Marketing

Content Marketing eller indholdsmarkedsføring består i at udvikle indhold der har værdi for brugerne og få disse brugere til at dele indholdet til andre potentielle kunder. Ved at indholdet bliver delt og linket tilbage til virksomhedens hjemmeside, forbedrer det virksomhedens eksisterende placering i Google.

#CrossMind Comment:

Vi bruger det f.eks. til kundemagasiner, nyhedsbreve, websites og interaktive online begivenheder.

Copyright

Copyright eller ophavsret inden for reklameverdenen, er en beskyttelsesret, som giver bureauer der frembringer kreative forme, ideér og mønstre, ret til at disponere over disse.

Beskyttede værker:

§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.

§ 2. Kort samt tegninger og andre i grafisk eller plastisk form udførte værker af beskrivende art henregnes til litterære værker.

§ 3. Værker i form af edb-programmer henregnes til litterære værker.

#CrossMind Comment:

Vi sørger for, at eventuelle logoer/navne bliver beskyttet, så kunden ikke selv behøver at skulle sætte sig ind i de forskellige regler.

Corporate Identity

Corporate Identity er det samlede "billede" af et firma eller en virksomhed der tegner sig i hovederne på forskellige målgrupper, som f.eks. kunder, investorer og medarbejdere.
Corporate identity kan give noget af svaret på spørgsmålet om "hvem er vi?" Og "hvordan ser vi ud?"

Generelt drejer det sig om, at virksomhedens logo og designlinje samles i et sæt retningslinjer. Disse retningslinjer danner rammerne for al kommunikation og markedsføring mht. farvepaletter, typografiske skrifttyper, layout m.m.

#CrossMind Comment:

Bliver ofte samlet i en design-manual. Vi hjælper med at udarbejde denne, så der er en rød tråd i virksomhedens udtryk. Har en virksomhed allerede en design-manual, sørger vi for at overholde de foreskrevne regler for den pågældende virksomhed.

Corporate Social Responsibility (CSR)

Corporate Social Responsibility (CSR) er betegnelsen for virksomhedernes sociale og miljømæssige ansvar. Grundlæggende handler CSR om at virksomheder handler globalt og samfundsmæssigt ansvarligt, for eksempel ved at tage hensyn til menneskerettigheder, sociale vilkår, arbejdsforhold, miljø, klima etc.

#CrossMind Comment: CSR kan f.eks. være at en virksomhed benytter FSC-certificeret papir i deres tryksager, er Svanemærket ol. Generelt synes vi, at man skal opføre sige ordentligt og holde sig inden for gældende lovgivning - vi bestræber os på, at behandle andre og hinanden godt.

CRM

CRM (Customer Relationship Management) kan oversættes til kunderelationsstyring. Det er et system der indeholder information om relationer og transaktioner vedr. virksomhedens kunder.

#CrossMind Comment:

Vigtigheden af at have styr på sine kunder, kommer formentligt ikke bag på nogen - men at vi kan hjælpe med opsamling af information til en virksomheds CRM system, er muligvis ikke kendt af alle!?

CrossMind

En professionel tilstand i hjernen, hvor den højre hjernehalvdel (den
kreative) og den venstre hjernehalvdel (den strategiske) arbejder optimalt sammen.

#CrossMind Comment:

Det er godt nok vores egen fortolkning af ordet, men det er måden vi arbejder på! Idéen og den kreative eksekvering skal være stærk og strategien skal være på plads, ellers kommer konceptet ikke til at hænge sammen, og man risikerer, at spilde store dele af sit marketingbudget!

Customer Relationship Marketing

Customer Relationship Marketing (CRM) er at bruge marketing aktiviteter til at etablere, udvikle og vedligeholde succesrige og langvarige kunderelationer.

#CrossMind Comment:

CRM kræver ofte planlægning, uddannelse af medarbejdere, markedsføring, Public Relations (PR), direct marketing, og meget mere. Er det på plads, kan CRM være yderst effektivt.


d

Den Gyldne Cirkel

Den Gyldne Cirkel er en enkel model opfundet af Simon Sinek. Den handler i bund og grund om, at kommunikere indefra og ud. Modellen er bygget op af tre cirker inde i hinanden. Den inderste cirkel hedder "hvorfor", uden om den har vi "hvordan" og yderst har vi "hvad". Virksomheden skal først og fremmest tage fat i "hvorfor": hvorfor dette produkt skal fremstilles. Herved vil forbrugerne mærke passionen for produktet og de vil være mere tilbøjelige til at stole på virksomheden og herved købe produkterne.

#CrossMind Comment:

Vi arbejder ud fra den Gyldne Cirkel, når vi går i gang med en opgave.

Den røde tråd

Den røde tråd er den idé eller grundtanke, der knytter en helheds enkelte dele sammen.

#CrossMind Comment:

En af vores vigtigste opgaver er at opnå synergi i vores kunders markedssfærer, så de herved får optimalt udbytte af deres marketingbudget.

Dialogmarkedsføring

Dialogmarkedsføring er når virksomheden/bureauet skal etablere en dialog, en kontakt med den enkelte kunde der gør, at man kan følge med i kundens skiftende behov og ønsker og herefter tilpasse budskaber og produkter efter disse.

#CrossMind Comment:

Ved at bruge dialogmarkedsføring skaber virksomheden/bureauet større loyalitet blandt kunder.

Direct mail

Direct mail bruges til at promovere produkter/virksomheder/brands ved at udsende nyhedsbreve, annoncer, konkurrencer osv., målrettet til en bestemt målgruppe eller segment.

#CrossMind Comment:

Kort sagt er direct mail en mere personlig måde at markedsføre på, da det skaber en én-til-én kommunikation mellem virksomheder/brands og deres kunder.

Direct marketing

Direct marketing er markedsføring der er målrettet til en specifik målgruppe, potentielle eller eksisterende kunder.

Medier der med fordel kan benyttes til direct marketing er direct mail, online-shopping, telemarketing, sms eller mms.

#CrossMind Comment:

En personlig måde at markedsføre sig på, der henvender sig direkte til kunden.

Domæne

Et domæne er din adresse/identitet på internettet. CrossMinds domæne er f.eks. www.crossmind.dk.

#CrossMind Comment:

Vi hjælper dig gerne med, at sikre dig dit kommende eller nuværende domæne samt evt. undersøge om det er ledigt.

DTP

DTP står for Desktop Publishing og omhandler kombinationen og opsætningen af tekst og billede på et dokument; det giver dig mulighed for at have mere kontrol over design, layout og typografi.

DTP-programmer man kan benytte er f.eks.: Adobe InDesign, Adobe PageMaker, Corel Suite og Microsoft Publisher.

#CrossMind Comment:

Vi bruger DTP (Adobe InDesign) hver gang vi opsætter en tryksag og online dokumenter.

Dummy

En dummy svarer til en foreløbig erstatning for noget andet. F.eks. kan et bureau lave en dummy af f.eks. en annonce, med prøvebilleder og tekst, så kunden kan se layoutet på annoncen. Hvis kunden godkender annoncen, går bureauet videre med at rentegne, altså lave annoncen med de korrekte billeder og færdig tekst.

#CrossMind Comment:

Vi laver som regel en dummy, som en del af præsentationen ved et oplæg.


e

Eksekvering

Eksekvering er at gennemføre et projekt eller idé i praksis.

Når man udvikler en idé kan man hurtigt lade kreativiteten flyde. Men for at udføre idéen kræver det også, at den mere strukturerede side af én selv kommer i spil, således der kan laves en handlingsplan for idéen, så den kan eksekveres.

#CrossMind Comment:

Vi følger projektet fra start til slut, så alle deadlines og budget bliver overholdt.

Elevatortale

En elevatortale er en kort tale om dig selv, dine kompetencer og ambitioner. Det hedder en elevatortale, da talen ikke må være længere end det tager en elevator at komme fra nederste sal til øverste (30-60 sekunder).

#CrossMind Comment:

Det siges at "hvis man ikke kan forklare noget simpelt - så forstår man det ikke godt nok!" Det samme gælder i princippet for dit produkt eller din virksomhed.

Emotional Selling Proposition

Emotional Selling Proposition (ESP) er et budskab der spiller på følelser eller holdninger. Med et ESP kommunikerer man en bestemt holdning til f.eks. miljø, kreativitet, dyrevelfærd, sikkerhed osv.

Når et brand/virksomhed har et ESP, der eksempelvis forholder sig til forbedring af miljøet, kan kunder tiltrækkes til netop dette brand/virksomhed, fordi ved køb af produkter/ydelser herfra, får man en følelse af, at man er med til at forbedre miljøet selv. 

#CrossMind Comment:

Alt efter kunde, målgruppe og opgave, benytter vi os af ESP som værktøj.

Employer branding

Employer branding er nært knyttet til traditionel branding, dog er det tænkt til internt brug, og er målrettet til at brande virksomheden som arbejdsplads. Ligesom med traditionel branding er der tale om en strategisk disciplin, som handler om at tiltrække arbejdskraft og gøre virksomheden attraktiv som arbejdsplads.

#CrossMind Comment:

For os handler employer branding ikke blot om tiltrækning af arbejdskraft, men kan også være et stærkt redskab til at styrke det interne sammenhold i en vidtspredt organisation. Ydermere, selvom indsatsen er målrettet medarbejdere, kan employer branding strategien stadig spille stærkt op med den eksisterende brandingstrategi, således at de to strategier understøtter hinanden, og gensidigt forstærker virksomhedens brand udadtil og indadtil.

Indledningen til employer branding strategien, kan også udnyttes til at undersøge hvilken kultur arbejdspladsen har på nuværende tidspunkt, og fastslå om man ønsker at påvirke denne kultur i den ene eller anden retning, alt efter ens forretningsstrategi og fremtidige målsætninger.

Etos

Etos er en appelform og omhandler afsenderens troværdighed. Der skal være tillid til afsenderen for at modtageren tror på budskabet.

#CrossMind Comment:

Alt hvad vi laver skal kunne vække troværdighed hos vores kunders målgrupper. Troværdighed er også en hjørnesten i CrossMind's forhold til vores kunder og samarbejdspartnere.


f

Facebook

FaceBook er et socialt medie, der oprindeligt mest blev brugt af privatpersoner. Men efterhånden er der flere og flere brands/virksomheder, der vælger at bruge FaceBook som en platform til at markedsføre på. Her opretter de sider, hvor private personer kan gå ind og "synes godt om" og derved kan de kommunikere med brandet/virksomheden, deltage i konkurrencer som brandet/virksomheden uploader osv.

#CrossMind Comment:

FaceBook er en måde at skabe en dialog mellem brand/virksomhed og forbrugeren. Inden man som virksomhed går i gang med Facebook, bør man have en plan for, hvordan man vil holde mediet opdateret og hvem der skal stå for denne opgave. Det er også vigtigt, at have en strategi for, hvordan man skal reagere hvis nogen poster kritiske indlæg - eller man er uheldig og havner i en shit storm.

First shot

First shot er det første udkast til kunden.

#CrossMind Comment:

For ikke at spilde hinandens tid, kan der med fordel laves et first shot. Hvis en kunde har en konkret udfordring, gives der en briefing, og vi udarbejder et first shot, bestående af skitser, layout og et par budskaber - det giver en tydelig indikation af, om vi er det rette bureau til opgaven.

Flash

Flash er et program (udviklet af Adobe) der bruges til at kombinere grafik, animationer, video og lyd på hjemmesider. Man kan både benytte Flash til at tegne, animere, kode spil og lave hele hjemmesider (dette gøres sjældent). For at kunne se Flash elementer skal man have installeret Flash Player på sin computer.

#CrossMind Comment:

Hos os er Flash i dag, stort set erstattet med jQuery.

FMCG

FMCG står for Fast Moving Consumer Goods. Det er produkter der er relativt billige og sælges hurtigt som f.eks. mælk, toiletpapir mv. Det er produkter der sælges i store mængder til detaillister og grossister.

#CrossMind Comment:

Her vil vi anbefale at benytte sig af en kortsigtet markedsføring som f.eks. tilbudsaviser, nyhedsbreve mm.

Forventning

Forventning er en antagelse om hvad og/eller hvordan noget vil ske.

#CrossMind Comment:

Noget af det vi ligger meget vægt på er afstemning af forventninger med kunden i forhold til budget, ROI, service, pris, kvalitet, afkast og den enkelte kundes udgangspunkt. Det er et spørgsmål om at møde kunden, dér hvor kunden er.

Franchise

Det kan kort forklares som et samarbejde mellem selvstændige parter om at markedsføre, distribuere og sælge varer, efter en anden virksomheds færdigudviklede produkt/service-koncept og markedsføringsidé.

#CrossMind Comment:

Franchise er udbredt, og den største på verdensplan er formentlig McDonalds.

Freelance

Freelance er en ansættelsesform, hvor man er selvstændig og arbejder ved forskellige bureauer/virksomheder/privatpersoner. Når man er freelancer bliver man ansat til bestemte opgaver og er uafhængig af virksomhedens normer.

#CrossMind Comment:

I reklamebranchen gør man tit brug af freelance fotografer og journalister.

Frontend

Frontend er et udtryk, der karakteriserer et program eller et websites grænseflader og tjenester. "Frontend" er typisk tilegnet brugeren og giver mulighed for, at interagere med programmet eller websitet.

#CrossMind Comment:

Her er kodeordene for os: design, usability og informationsstruktur! Samt løbende at evaluere på antallet af brugere og deres adfærd.

Full service

Full Service betyder, at der bliver tilbudt en komplet vifte af tjenester inden for reklame og markedsføring.

#CrossMind Comment:

Fordelen ved at være et full service bureau, er at det giver et optimalt kendskab til kunden og dens målgruppe. Man undgår misforståelser, når der er færre aktører på de forskellige platforme og der opnås en optimal og ensartet kommunikation.


g

Gameplan

En "Gameplan" er en gennemtænkt strategi for at opnå et mål i marketing- og forretningsmæssige anliggender.

#CrossMind Comment:

Vi laver en plan, der beskriver vejen fra idé til handling - fra delmål til slutmål.

Grundfarve (primær farve)

Grundfarve (primær farve) vælges ved at alle andre farver kan dannes ved indbyrdes blanding af primærfarverne. Ved f.eks. blanding af malefarver bruges gul, blå og rød.

#CrossMind Comment:

Herings Opponent farveteori er baseret på seks grundfarver: hvid, sort, rød, blå, gul og grøn.

Guerilla marketing

Guerilla marketing er en markedsføringsmetode, hvor man med få penge får skabt opmærksomhed omkring sit brand/virksomhed/produkt. Ved guerilla marketing handler det om at lave noget anderledes, f.eks. pop-up events, hvor man starter en event et uforudsigeligt sted, der er interaktiv og involverer publikummet/potentielle kunder aktivt.

#CrossMind Comment:

Målet med guerilla marketing er at få skabt en viral effekt, så publikummet fortæller videre om eventen og derved brandet/virksomheden/produktet, til familie og venner og på den måde sprede budskabet om dem.

Gør-det-selv

Gør-det-selv vil sige, at man gør noget selv frem for at få professionel hjælp til at udføre opgaverne.

#CrossMind Comment:

Det er sjældent, at gør-det-selv markedsføring, gør noget godt for ens brand. Virker din markedsføring amatøragtig, har det en smittende effekt på dit produkt og din virksomhed!


h

Hashtag (#)

Hashtag er et udtryk der angives med symbolet # og derefter efterfulgt af et ord, eks: #CrossMind. Det bliver brugt på sociale medier som Twitter, for at gøre ordet søgbart for andre.

#CrossMind Comment:

Hashtag bliver også kaldet havelåge. Oprindeligt hed det et "nummer tegn" og vi har brugt tegnet på bl.a. vores visitkor i forbindelse med vores mobilnumre siden 2004.

Hint

Et hint er en indirekte vejledning, der kan hjælpe en til at finde en løsning.

#CrossMind Comment:

Hvis du ønsker et godt reklamebureau, så skal du prøve CrossMind - dette er blot et lille hint!

Hosting

Hosting er en service, der tillader virksomheder og privatpersoner at have et website og en mail på internettet.

#CrossMind Comment:

Vi er Reseller hos ScanNet, der er den anden største udbyder i Danmark. Herigennem er vi behjælpelige med at finde et webhotel, der opfylder de krav kunden har brug for.

Hygiejnefaktor

Hygiejnefaktor er en del af den indre/ydre motivationsteori skabt af Frederick Herzberg.

Hygiejnefaktorer er ting man som kunde forventer eksisterer hos en virksomhed - faktorerne er ikke motiverende eller giver positiv tilfredsstillelse, det er ting der bliver taget forgivet, indtil de ikke er der mere, hvor det så vil skabe utilfredshed.

#CrossMind Comment:

Hos os er det vigtigt at vi har glade kunder, og en forudsætning for det er, at de basale ting er på plads!


i

Idegrundlag

Idegrundlaget er virksomhedens budskab om, hvad virksomheden skal drives på, hvad den skal kunne. Man kan også kalde det virksomhedens mission.

#CrossMind Comment:

Vi hjælper med at sætte ord på kundens mission/idégrundlag.

Image

Imagemarkedsføring er markedsføring, der omhandler virksomheden/brandet og giver et billede af hvem de er. Image-markedsføring er meget selvfokuseret og kan tit virke uinteressant for slutforbrugeren. Derfor bliver det ikke brugt så ofte mere.

Image betyder også "billede".

#CrossMind Comment:

Det er vigtigt for en virksomhed med et godt image - altså måden hvorpå omverdenen ser på virksomheden - positivt eller negativ.

Vi gør brug af image-markedsføring, hvis dette er relevant for vores kunde.

Impact

Impact er et brancheudtryk for effekt. Man bruger det i forbindelse med en visning af en kampagne til en udvalgt målgruppe, for at se hvilken effekt kampagnen har på dem. Det bruger man så til at vurdere om kampagnen vil kunne blive en succes.

#CrossMind Comment:

Vi har værktøjerne til at måle om f.eks. en nyhedsbrevskampagne har givet udbytte for vores kunde i form af besøg/interesse.

Industriel markedsføring

Industriel markedsføring er et udtryk for business-to-business-markedsføring på det industrielle marked. Med udgangspunkt i den industrielle købsadfærd, er der udviklet en række modeller og metoder til segmentering af det industrielle marked, som benyttes i industrielmarkedsføring.

#CrossMind Comment:

Vi er stærke inden for industrielmarkedsføring, da vi har mange kunder indenfor industrien, og har en unik praktisk forståelse!

In-house

Mange større virksomheder har deres egen grafiske in-house afdeling. Her opdateres virksomhedens website, produktblade, kataloger mv.

#CrossMind Comment:

Ofte udarbejder vi en skabeloner til f.eks. annoncer, løsblade mv. som afdelingen efterfølgende kan tilpasse/redigere i deres in-house afdeling.

Innovation

Innovation betyder nytænkning. Enten ved at introducere et helt nyt produkt eller at forbedre et eksisterende.

#CrossMind Comment:

Vi lever af, at tænke nyt. "Thinking is our business" og vi sparrer meget gerne på produktet kontra markedet - "We want to impress - all the way"!!!

Integritet

Integritet er evnen til at handle ærligt og redeligt i overensstemmelse med sine egne moralske principper.

#CrossMind Comment:

Integritet er måske ikke et decideret markedsføringsord, men det er et ord/begreb der fylder meget hos os!

Interessent

Interessenter er personer eller institutioner der er med til at virksomheder kan køre rundt, såsom kunder, leverandører eller medarbejdere. Interessenter for et reklamebureau er f.eks. kunder der køber deres ydelser. Uden dem vil reklamebureauet ikke eksistere.

#CrossMind Comment:

Det er vigtigt, at en virksomhed har styr på sine interessenter, hvem de er, hvor store de er mv.

Ironic Selling Proposition (ISP)

Ironic Selling Proposition (ISP) er en anden variation af Emotional Selling Proposition (ESP). Her har budskabet en ironisk vinkel, der gør at budskabet bliver meget overdrevent og skaber humor i forhold til virksomheden/brandet/produktet.

Har man et sjovt eller let genkendeligt ISP kan det evt. skabe en viral effekt for virksomheden/brandet/produktet, fordi folk husker det og fortæller videre om det til venner og familie = reklame for virksomheden/brandet/produktet.

#CrossMind Comment:

Et godt eksempel på ISP er Jørgen fra Kims reklamerne.


j

jQuery

JQuery er et JavaScript bibliotek. Det er et kraftigt værktøj, der tilbyder en masse gode værktøjer til webudviklere.

#CrossMind Comment:

Vi bruger det som en erstatning til Flash, da det er kompatibelt i forhold til iOS/android tablets og smartphones.


k

KISS

KISS er forkortelsen af Keep It Simple, Stupid (hold det enkelt, fjols) og er en huskeregel, når man udvikler kampagner, idéer og generelt sidder i en kreativ proces. Det er en god regel at have i baghovedet når man er i markedsføringsbranchen, så man ikke gør tingene for komplicerede, så de bliver uforståelige for kunderne.

#CrossMind Comment:

Det er vigtigt at fokusere på budskabet og ikke overkomplicere tingene.

Kommunikator

Kommunikatoren er personen der taler på vegne af en virksomhed/brand i en kampagne. I en kampagne for f.eks. et hotel kunne det være receptionisten, kokken eller hoteldirektøren. Når en virksomhed/brand skal vælge en kommunikator er det vigtigste, at den er relevant for kampagnen.

#CrossMind Comment:

Det kan være en god måde at reklamere på - især hvis kommunikatoren er karismatisk og har en stærk personlighed.

koncept

Et koncept er en præcis beskrivelse af en idé til et produkt, markedsføring, en ydelse osv. Det er en forklaring i ord, billeder, prototyper m.m. omkring hvad man vil med sin idé og hvordan den skal fungere.

#CrossMind Comment:

Konceptudvikling er ikke bare en passion hos os - det er en kernekompetence!

konsument

En konsument er et andet udtryk for en forbruger.

#CrossMind Comment:

Det er personen der køber produktet/ydelsen og det er personen, som virksomheder/brands prøver at tiltrække med deres markedsføring.

Konvertering

Konvertering er et andet ord for ændring. Konvertering er når en besøgende på et website ændrer sig fra at være en som bare bevæger sig rundt på websitet, til at være en kunde der køber et produkt/ydelse på siden eller kontakter virksomheden for at høre mere.

#CrossMind Comment:

Konvertering er afgørende for om man får noget ud af den trafik der er på websitet.

Kreativ

At være kreativ er evnen til at være god til at komme med nye og anderledes idéer, være kunstnerisk, produktiv og være åben over for nye ting. Det er en vigtig egenskab at have inden for markedsføringsbranchen. Når man bruger sin kreativitet finder man på de bedste idéer til at fremhæve en virksomhed/brand/produkt på den bedst mulige måde.

#CrossMind Comment:

Kreativitet er et af de fornemmeste værktøjer vi gør brug af. Det er vigtigt for os, at gøre brug af vores kreativitet for at skabe attention om vores kunders produkt(er). Kreativitet skal tjene et formål og den kreative platform skal være stærk, men må aldrig forplumre hovedbudskabet.


l

Landing page

Landing page er betegnelsen for den hjemmeside virksomheden leder besøgende ind på ved hjælp af annonceringer.

#CrossMind Comment:

Vi hjælper dig med din Google Adwords kampagne. Fra annoncen på Google, bliver de interesserede guidet ind på din hjemmeside, hvor de "lander" på en forudbestemt og ofte til formålet udarbejdet landing page.

Layout

Et layout er måden de forskellige elementer i en kampagne, annonce osv. er sat op på. På layoutet kan man se hvilken typografi der tænkes anvendt, hvor store billederne skal være og hvor de skal sidde i forhold til tekst osv.

#CrossMind Comment:

Der findes stort set ikke en opgave, der ikke starter med en skitse og et layout. Især ved nye koncepter, har blyanten brug for, at kunne "tumle" hen over papiret.

Lemmingeeffekten

Lemmingeeffekten sker når en gruppe mennesker følger strømmen og gør det samme som andre. Hvis de falder, falder gruppen af følgere også.

#CrossMind Comment:

Vi prøver konstant at bruge vores erfaring, faglighed og sunde fornuft for at undgå, at blive et af de bureauer, der følger med strømmen i blinde.

LinkedIn

LinkedIn er et socialt medie, der i modsætning til FaceBook, henvender sig primært til erhvervslivet. På LinkedIn kan man oprette en profil og have muligheden for at opbygge et professionelt netværk og få relevante kontakter inden for sin branche. Udover det har man også mulighed for at brande sig selv og uploade sit CV, så man øger chancen for at blive headhuntet eller modtage erhvervsmæssige henvendelser, der kan fremme ens karriere.

#CrossMind Comment:

CrossMind og alle medarbejdere er på LinkedIn. Det er et godt værktøj til networking og holde alle døre åbne, og sine elektroniske visitkort opdateret. Som virksomhed er det et must, at have en company page på LinkedIn!

Lix

Lix står for læsbarhedsindex og bruges til at gøre sværhedsgraden for en tekst til en målbar størrelse. Hvis en tekst består af lange sætninger og mange ord med mere end 5 bogstaver, har den et højt lixtal og er sværere at læse. Hvis en tekst har det modsatte, altså korte sætninger og mange ord under 5 bogstaver, har den et lavt lixtal og er meget letlæselig.

#CrossMind Comment:

Lixtallet er værd at tænke på, når man skriver en tekst til en bestemt målgruppe, så man er sikker på at teksten er overskuelig at læse for netop dem.

Logo

Et logo er et grafisk mærke der skal skabe genkendelse hos virksomhedens kunder.

#CrossMind Comment:

Et logo er selvfølgelig utrolig vigtigt - logoet fortæller og signalerer en masse om virksomheden, produktet eller organisationen, og hænger sammen med deres værdier. Det er i hvert fald udgangspunktet, når vi designer og udformer et logo.

Logos

Logos er en appelform der handler om at appellerer til fornuften. Alle former for fakta støtter logos.

#CrossMind Comment:

Logos er den ene af de tre appelformer "etos, logos, patos" Beskrevet allerede for 2500 år siden af Aristoteles i sit værk Retorik.
Fakta er selvfølgelig altid godt, hvis de understøtter missionen.

Loyalitet

Loyalitet er f.eks. når man holder hvad man lover over for sin arbejdsplads eller familie, men man kan også være loyal overfor et produkt, brand eller virksomhed. Det vil sige, at man bliver ved med at købe de samme produkter, det samme brand eller ydelser fra den samme virksomhed, selvom man bliver påvirket af markedsføring for andre brands/virksomheder.

#CrossMind Comment:

Loyale kunder er guld værd for et brand/virksomhed, da de højest sandsynligt bliver ved med at anbefale dem til andre potentielle kunder, og ikke mindst selv forbliver kunder. Vi gør os umage for, at bevare vores kunder længst muligt med en klar strategi: We want to impress - all the way.


m

Markedsføring

Markedsføring er hvad et brand/virksomhed gør for at promovere sit produkt, ydelse eller sig selv.

#CrossMind Comment:

Markedsføring indeholder mange forskellige aktiviteter som: markedsundersøgelser, produktudvikling, prisfastsættelse, distribution, reklamer, PR, tryksager, merchandise, kampagner og meget andet.

Markedsføringsloven

Markedsføringsloven indeholder generelt et forbud mod at foretage handlinger, der strider mod god markedsføringsskik.

Loven er de erhvervsdrivendes færdselslov, der foreskriver at man vedholder god skik, samt der ikke anvendes mangelfulde eller vildledende oplysninger. Loven omhandler også en række bestemmelser om skjult reklame, spam, børn og unge, kreditkøb, gebyrer mv.

#CrossMind Comment:

Vi gør vores bedste for altid, at overholde markedføringsloven - er der tvivlsspørgsmål, søger vi juridisk bistand hos bureauets faste advokat, der er specialist på området.

Markedsorientering

At være markedsorienteret vil sige at virksomheden/brandet fokuserer deres markedsføring på kundernes ønsker og behov i stedet for selve produktet.

#CrossMind Comment:

Man bør fokusere på, hvad kunden vil bruge produktet/ydelsen til, i stedet for at fokusere på de faktuelle oplysninger omkring produktet/ydelsen.

Me too

Me too strategien er en strategi, som virksomheder/brands vælger at bruge, når de vil være markedsfølger inden for deres segment.

At være markedsfølger vil sige at de producerer produkter/ydelser/salgsargumenter, der er magen til markedslederens, i stedet for at udfordre den og skille sig ud.

#CrossMind Comment:

Der findes virksomheder, der har held med en me too strategi - men oftest anbefaler vi, at man oparbejder sin egen kommunikationsplatform.

Medie

Medie er et ord der bl.a. bruges om TV, radio, aviser, print mv. der bringer informationer ud til målgruppen.

#CrossMind Comment:

Medievalg er vigtigt. Nogen fristes til at vælge nye spændende medier, men inden man udvælger et medie, skal man sikre sig, at mediet rammer målgruppen bedst - og evt. indgår som en del af et medie mix.

Medie mix

Medie mix'et er en kombination af de forskellige annonceringskanaler (f.eks. radio, tv, print m.v.), hvorigennem en virksomhed kommunikerer med sine kunder med henblik på at opfylde salgsmålene for en kampagne eller som skitseret i markedsføringsplanen.

#CrossMind Comment:

Det er vigtigt, at sammensætte det optimale medie mix. Afhængig af hvilken målgruppe man gerne vil ramme, så er der flere annonceringsmuligheder. Det er vores opgave at finde nøglen til hvilken kombination af medier, der vil levere jeres budskab til jeres målgruppe(r) mest effektivt. Og efterfølgende sammensætte medieplanen.

Medieplan

Plan der identificerer de mediekanaler, der anvendes i en reklamekampagne, og specificerer indryknings- eller broadcast datoer, placeringer og varighed i kampagneperioden.

#CrossMind Comment:

Ud fra det fastsatte medie mix, udarbejder vi en detaljeret medieplan ud fra det aftalte mediebudget, der giver kunden et godt overblik over hvor, hvornår og hvor længe der f.eks. kører TV-reklamer for produktet/virksomheden.

Mission

En virksomheds mission udtrykker hvorfor virksomheden eksisterer og hvad den gerne vil opnå. Mission er det samme som idégrundlag.

#CrossMind Comment:

Vi hjælper med at sætte ord på kundens mission/idégrundlag - hvilket er vigtigt, da dette er hjørnestenen i virksomhedens kommunikation.

Målgruppe

Målgruppen er den gruppe af mennesker, som man forventer at kunne hverve som kunder til et bestemt produkt/holdning m.v.

#CrossMind Comment:

Målgruppen er det vigtigste element. Jo mere vi ved om den givne målgruppe, jo bedre kan vi ramme dem gennem diverse medier. Derfor gør vi en dyd ud af at definere og forstå målgruppen.


n

Need-to-know

Når man skal eksekvere en kampagne med brug af direct marketing, skelner man mellem de oplysninger der er nødvendige at have, for at gennemføre kampagnen og dem der ikke er vigtige. Need-to-know oplysninger, som f.eks. navn, adresse, mail osv. er nødvendige at have om forbrugeren til direct-marketing.

#CrossMind Comment:

Vi skelner generelt mellem need-to-know og nice-to-know. Man oplever ofte, at f.eks. en annonce, bliver "tapetseret" til med budskaber, hvilket får de vigtige budskaber til, at drukne i mængden - dette undgår man, ved at sortere efter denne model.

No cure no pay

No cure no pay er en aftale hvor et bureau laver et oplæg første gang til førstegangskunder, og efterfølgende kun kræve betaling, hvis kunden vælger at bruge oplægget eller dele af det.

#CrossMind Comment:

Vi laver gerne et no cure no pay oplæg for nye kunder, som starten på et samarbejde - vi har en pæn succesrate, da vi ofte har "held" til, at afkode kunden, indfri briefingen og lidt til.


o

Old school

Old school er det samme som gammeldags. Old school er stilarter der tidligere har været meget moderne, men som nu er forældet. Hvis man bruger en old school stilart til en reklame, vil den højest sandsynligt ikke tiltrække målgruppen på samme måde, som den ville da den var "moderne".

#CrossMind Comment:

Nogle gange passer Old school-stilen bare perfekt - så kalder vi det retro - som er utrolig "in" i perioder.

One shot

One shot bruges om f.eks. e-mails der ikke bliver fulgt op på fra virksomhedens/brandets side. Ved one shot tilgangen ser man på om kunderne reagerer ved den direct-mail de får.

#CrossMind Comment:

Will be added soon!

One stop shop

One Stop Shop er en virksomhed, hvor du kan købe adskillige tjenester ved "et stop". Kunderne skal derfor kun shoppe ét sted, frem for mange.

#CrossMind Comment:

Vi vil gerne give vores kunder en synergi i deres markedsføring og dette opnås bedst med et bureau, der tilbyder alle tjenester under samme tag.

One-to-one

One-to-one markedsføring er en meget personlig form for markedsføring. Her kommunikerer virksomheden/brandet direkte med kunden. Man lytter til den enkelte kundes ønsker og behov - og prøver at efterleve dem.

#CrossMind Comment:

Det kan f.eks. være hvis en virksomhed sender en brochure/mail, der er stilet direkte til én person, hvor personens navn står trykt.

Online marketing

Online Marketing er den markedsføring der sker på nettet, fra søgemaskineoptimering til online annoncer/Adwords og markedsføring på de sociale medier.

#CrossMind Comment:

Online marketing er et medie vi selv benytter os af, og har stort kendskab til. Vi opfordrer vores kunder til at benytte sig af online marketing i et mix med offline medier, da dette medie mix er meget effektivt og du kan hurtigt få spredt dine budskaber.

Open source

Open source er et udtryk for en åben kildekode i et program. At kildekoden er åben betyder, at det er gratis programmer, der kan rettes til. Ved et open source program har man ret til at se kildekoden, bruge softwaren, ændre kildekoden og distribuere softwaren.

#CrossMind Comment:

Vi arbejder meget med open source, er der tale om hjemmesider er det ofte kodet i Umbraco i programmeringssprogene ASP, .Net eller Razor.


p

Patos

Patos er en appelform - en appel til modtagerens fornuft. Appellen skal gerne vække en følelsesmæssig reaktion hos modtageren.

#CrossMind Comment:

Nogle gange er det bare åbenlyst, at der er fornuft i, at anvende et bestemt produkt eller virksomhed - så er det selvfølgelig en god idé, at det skinner igennem budskabet.

Pay-off

Pay-off kan oversættes som prikken over i'et. Det er den afsluttende sætning, der kort og enkelt samler det hele i en kampagne eller kommunikerer missionen. At have en god pay-off replik kan skabe en stor værdi for virksomheden/brandet.

#CrossMind Comment:

Et par eksempler på en pay-off er: "Hvem ka'? Bilka", Føtex "Vi gør mere for dig", Kims "Når du er sulten for sjov" og Avis klassikeren "We try harder". Vores eget "We want to impress - all the way..."

Permission

Permission kan oversættes til "at få lov".

#CrossMind Comment:

I markedsføringsammenhæng betyder udtrykket f.eks. at man spørger slutforbrugeren om lov til at præsentere sit salgsmateriale. Det bruges bl.a. ved direct marketing.

Pinterest

Pinterest er et socialt medie med fokus på billeder og video. Disse organiseres på en opslagstavle og her kan brugerne kommentere, dele og like de forskellige "pins". Man kan også følge brugere, virksomheder, brands osv. som på andre sociale medier.

#CrossMind Comment:

Er man visuelt orienteret, er Pinterest et godt medie. Nederst på vores hjemmeside finder du et link til vores side på Pinterest.

Pitch

Pitch bruges når man prøver at sælge en idé til en potentiel kunde, her kan man bruge udtrykket "at pitche en idé". Hvis man lave et pitch på en virksomhed, førsøger man at få et samarbejde på benene. Et godt pitch kan være nøglen til at få foden inden for døren, og dermed et samarbejde.

#CrossMind Comment:

Pitch er nøglen til overlevelse i reklamebranchen.

Plank

Plank er et reklamebegreb for en idé der er stjålet eller lånt fra andre. Nogle gange er det svært at vide, om den gode idé man har fået er kommet fra egen inspirationskilde eller om det er noget man har set i virkeligheden, hvis det er det sidste kaldes det plank.

#CrossMind Comment:

I reklamebranchen er der en hårfin grænse mellem inspiration og plank. Det er sjældent, at der bliver opfundet noget fuldstændigt nyt og uset.

Planner

En planner er ligesom en projektleder/konsulent, der har en uddannelse inden for kommunikation og medievalg. En planner vil samarbejde med en art director og tekstforfatter på udarbejdelsen af en reklamemodel.

#CrossMind Comment:

Hos CrossMind dækkes planner funktionen af netop AD'eren, tekst- og projektlederen.

Porters Five Forces

En analyse af konkurrencesituationen på et givent marked. Denne analyse er specielt god at anvende, når man overvejer at gå ind på et nyt marked.

#CrossMind Comment:

Will be added soon!

Positionering

Positionering indgår som en del af den samlede markedsføringsstrategi, hvor virksomheder/brands finder en god plads på deres relevante marked i forhold til konkurrenterne. Sagt med lidt andre ord, er det en af de afgørende faktorer for, hvordan målgruppen opfatter virksomheden/brandet. At få en god plads på markedet kræver, at man understreger hvad man står for, hvad man kan og hvorfor. Man skal skabe et passende ry, f.eks. at være dyr eller billig, bæredygtig eller ikke osv.

#CrossMind Comment:

Vi benytter gerne de 7 P''er som værktøj, til at præcisere en kundes positionering i forhold til målgruppen: Product, Price, Place, Promotion, People, Process, Physical evidence.

PR (public relations)

PR (Public Relations) omhandler en virksomheds interne og eksterne relationer. Ofte ses ordet PR blive brugt om kommunikation i det offentlige rum f.eks. ved pressemeddelelser.

#CrossMind Comment:

PR er ofte tekst skrevet til brug både online og offline af virksomheden selv, pressen og fagmedier.

Print

Print er et andet ord for trykt materiale. Altså reklamer i aviser, magasiner, posters, på t-shirts osv.

#CrossMind Comment:

I dag er print blevet indhentet af de digitale medier, så de nogenlunde fylder lige meget.

Product Life Cycle

PLC er en analyse der beskriver produktets livscyklus. Livscyklussen består af 4 faser: Introduktion, Vækst, Modning og Nedgang.

#CrossMind Comment:

Kunderne og deres adoptionsforløb af et produkt, inddeles i 6 faser (tilsammen 100%) Innovatorer ca. 3-5%, Opinionsledere ca. 10-15%, Tidlig majoritet ca. 34%, Sen Majoritet ca. 34%, Efternølerne / De træge ca. 5-16%.

Product management

Product management betyder at en virksomhed/et brand holder øje med sine kunders behov og ønsker - og tilpasser sig efter dem.

#CrossMind Comment:

Vi hjælper med at få bygget et system op, så vores kunder ved hvad de skal holde øje med og hvad de efterfølgende kan bruge informationerne til i deres markedsføring.

Produktion

Produktion er at producere og fremstille et produkt.

#CrossMind Comment:

Når vi snakker produktion, er der som regel tale om, at få færdiggjort og fremstillet et godkendt oplæg.

Produktorienteret

At være produktorienteret betyder at, man fokuserer sin markedsføring på faktuelle oplysninger omkring produktet/ydelsen, i stedet for at fokusere på slutforbrugeren.

#CrossMind Comment:

Det er altid vigtigt, at se verden med kundens briller. "what's in it for me".

Projektleder

Når man er ansat som projektleder på et reklamebureau har man ansvaret for kontakten til kunderne. Man skal sikre, at kundernes krav til kampagnen/markedsføringen bliver fulgt og at alle deadlines bliver overholdt. Projektlederen har også til opgave, at være realisten når kampagner udvikles i en kreativ proces.

#CrossMind Comment:

Christina Kvorning er projektleder hos os og sørger for at tingene bliver afleveret til tiden og at de ansattes ressourcer bliver udnyttet bedst muligt.

Push/pull

Push/pull er markedsstrategier der ofte anvendes.

Push-strategien går ud på at virksomheden med sin markedsføring prøver at "skubbe" produktet ud til grossister eller detailhandlere, så de kan få produktet ud i butikkerne. På den måde rammer man en stor målgruppe og man overlader markedsføringen til slutforbrugere til butikkerne.

Pull-strategien handler om at virksomheden vælger at markedsføre sig direkte til slutforbrugeren og gøre dem opmærksom på at produktet findes. Derved skabes der en efterspørgsel, som påvirker grossister eller detailhandler til at forhandle dette produkt, så de kan efterleve efterspørgselen.

#CrossMind Comment:

Hvilken strategi vi vælger i samarbejde med vores kunder, afhænger af målgruppen og markedssituationen.


q

QR Code eller QR kode

QR koder er en slags stregkoder. Mange virksomheder vælger at placere en QR kode på bl.a. annoncer, så læseren kan scanne koden med sin smartphone og blive ledt til f.eks. virksomhedens website, en landingpage eller en tilhørende video.

#CrossMind Comment:

Vi anbefaler at gøre brug af QR koder i de tilfælde hvor det kan være favorabelt. Hvis url'en til den landingpage, man gerne vil henvise til er lang og snørklet - kan en QR kode være særdeles effektiv.


r

RAL farve

RAL er et farvesystem der består af over 200 farvenuancer. Hver farve har et 4-cifret nummer hvilket gør, at farvesystemet kan forstås verden over. RAL-farver bliver hovedsagligt brugt inden for industri og handel.

#CrossMind Comment:

RAL benyttes ofte, når der skal males på biler, til farveangivelse af folie mm.

Red Ocean

Red Ocean er et eksisterende marked hvor man kender sine konkurrenters styrker og svagheder, samt kender til konkurrencebetingelserne. Der er hård konkurrence på et Red Ocean marked.

#CrossMind Comment:

Her stilles der store krav til samarbejdet mellem reklamebureauet og virksomheden - der skal arbejdes konstant med positionering af virksomheden i forhold til kunder og konkurrenter!

Reklamation

Når man reklamerer, fortæller man virksomheden, at man ikke har været tilfreds med produktet eller servicen/ydelsen.

#CrossMind Comment:

Reklamationer er måske ikke den bedste reklame - og alligevel kan en gennemtænkt reklamationshåndtering være en positiv oplevelse for en kunde og derved give Word-of-Mouth reklame!?

Reklamebureau

Et reklamebureau er en virksomhed, der yder rådgivning, planlægger, udformer og producerer reklamer.

#CrossMind Comment:

For os er et reklamebureau også "Et rart sted, hvor der i en unik ånd bliver skabt skarpe strategier og kreative koncepter, et sted hvor brands fødes eller får nyt liv. Ved Anlæget 6B, 7100 Vejle".

Reklamestunt

Reklamestunts er events der bliver opstillet for at skabe reklame for en virksomhed/brand. Eventen skal helst være anderledes, sjov, farlig osv. og ske på et uventet tidspunkt, så eventen og virksomheden/brandet får mest mulig opmærksomhed.

#CrossMind Comment:

Vi benytter os selv af reklamestunts for at erhverve nye kunder. Godt nok i mindre målestoksforhold end Red Bull og Felix Baumgartner.

Reminder

Reminder kan oversættes som "påmindelse". Virksomheder kan f.eks. udsende reminders til kunder for at minde dem om et bestemt tilbud. Der findes også reminder annoncer (mindre annoncer, som minder én om den oprindelige annonce) og reminder tv-spots (forkortede reklamefilm, der minder én om produktet og den oprindelige reklamefilm).

#CrossMind Comment:

Vores hverdag er fuld af budskaber og tilbud, derfor kan opfølgning i form af en reminder være en god strategi.

Reputation management

Reputation management bruges af virksomheder/brands til at forbedre eller beskytte deres ry på internettet. Dårlig omtale kan hurtigt opstå på internettet, f.eks. ved at en kunde giver udtryk for deres utilfredshed via sociale medier, blogs, hjemmesider mm. Det vil nemlig vises i søgemaskinerne.

#CrossMind Comment:

Reputation management bruges til at "fjerne" den dårlige omtale, før virksomhedens/brandets ry bliver ødelagt.

RGB

RGB er et farveskema der bruges til at definere farverne på computer- og fjernsynsskærme. RGB står for de 3 farver rød, grøn og blå. Det er disse farver man kombinerer for at skabe andre farver. I RGB farverummet findes der ca. 16,8 millioner farver, men mange af dem kan øjet ikke skelne, så derfor kan man vælge at gøre brug af en mindre udgave af farverummet.

#CrossMind Comment:

RGB farver kan ikke bruges til tryk.

ROI

ROI (Return On Investment) er en model til beregning af hvornår et givet projekt har tjent sig selv ind. Modellen inkluderer også indtægter.

#CrossMind Comment:

Markedsføring er en investering og skal derfor gerne kunne give et afkast. Men man skal altid være opmærksom på om investeringen er passiv eller progressiv.

Rough

Et rough er en form for skitse, som Art Directoren laver for at vise en idé til, hvordan layoutet til en annonce, brochure, kampagne osv. kunne se ud.

#CrossMind Comment:

En rough er ofte en skitse der tegnes under briefingen hos kunder. Både til hjælp for en selv og til at kunne understøtte briefingen.


s

Salgsstyrke

Salgsstyrken er den afdeling i virksomheden, der har ansvaret for salg, altså salgsafdelingen. Her finder man sælgere, key account managere, markedschefer og ofte marketing.

#CrossMind Comment:

Salgsstyrken er vigtig. Det er dem der møder kunderne og konkurrenterne i markedet, så deres erfaringer er vigtige brikker for den endelige marketingstrategi. Og så er det selvfølgelig også dem, der skal bruge og støttes af de færdigudviklede marketingværktøjer.

Segmentering

Segmentering vil sige, at man vælger at fokusere sin markedsføring på en helt bestemt målgruppe (et segment). Hvis man ikke bruger segmentering retter man sin markedsføring mod alle og derved risikerer man, at den slet ikke rammer nogen.

#CrossMind Comment:

Vi hjælper kunden med at definere deres segment/målgruppe, så tiltaget bliver så effektfuld som muligt.

SEO eller søgeoptimering

SEO (Search Engine Optimization) tekster bruges som søgeoptimering på websites. Hvis man skriver passende SEO tekster, kan man ende højere oppe på f.eks. Google ved et givent søgeresultat.

#CrossMind Comment:

Generelt er det vigtigt, at holde virksomhedens hjemmeside opdateret, så det er interessant for brugere af siden at vende tilbage. Google fungerer lidt som en bibliotekar - spørger man efter en bog om et bestemt emne, anbefaler bibliotekaren den nyeste og mest populære bog.

Service

Service er en ekstra ydelse eller tjeneste, som virksomheder tilbyder sine kunder, enten gratis eller mod betaling.

#CrossMind Comment:

Service er måske ikke det første ord, man tænker på i forbindelse med reklame og marketing, men service er et begreb der betyder meget i vores hverdag og i forholdet til vores kunder - "We want to impress- all the way".

Shitstorm

Udtrykket dækker over en omsiggribende modvind på internettet, især på de sociale medier.

#CrossMind Comment:

Det er vigtigt, at man har en strategi for, hvordan man griber kritiske indslag an, inden man som virksomhed opretter en profil på de sociale medier. Især Facebook har givet nogle firmaer en lektion i, hvor hurtigt en folkestemning kan blive afspejlet på deres Facebook side.

Showrooming

Showrooming betyder, at forbrugeren tager ud til en butik, ser på et givent produkt og derefter tager hjem og køber det online, ofte til en lavere pris.

#CrossMind Comment:

Der er ingen tvivl om at dette sker, men det er usikkert hvor stort problemet er, da det er svært at måle. Hvornår er der tale om, at forbrugerne "oser" som de altid har gjort og hvornår går de hjem og handler på nettet. Nethandlen er kommet for at blive, men butikkerne vil bestå - de skal blot være bevidste om deres positionering.

Slice of life

Slice of life er et trick man bruger i f.eks. reklamefilm. Her vælger man at bruge elementer eller øjeblikke fra det virkelige liv, det gør reklamen mere realistisk og forbrugeren kan bedre relatere til reklamen. Slice of life er en "nede på jorden"-metode, som bliver anvendt mere og mere. Nogle er sågar begyndt at nedgøre deres produkter/ydelser i en sammenhæng i deres reklamer, for at få dem til at virke bedre i en anden sammenhæng.

#CrossMind Comment:

Will be added soon!

Sociale medier

Sociale medier er medier, hvor man kan interagere socialt med andre online. Det er f.eks. FaceBook, Twitter og LinkedIn.

#CrossMind Comment:

Vi opererer på mange sociale medier og opfordrer vores kunder til at gøre det samme. Vi rådgiver i brugen af de forskellige medier, samt hjælper med oprettelse og efterfølgende vedligeholdelse af kundernes virksomhedssider.

SSL certifikat og HTTPS

Indsamler dit websted følsomme besøgsoplysninger som adgangskoder, kreditkortoplysninger eller personlige data? Hvis ja, råder vi altid vores kunder til at bruge et SSL Certifikat (Secure Sockets Layer).

Chrome skal nu bruge HTTPS til websteder, der samler følsomme oplysninger.

I slutningen af januar 2017 begyndte Google Chrome at markere websteder uden et SSL-certifikat og som derfor ikke er migreret til HTTPS, som værende ikke-sikre.

 

Staffage

Staffage er billeder man bruger i layout-sammenhænge, når man ikke har modtaget de billeder, der skal bruges i det færdige layout. De bruges til at tilføje farve og fylde tomme pladser ud, så man kan fornemme hvordan det færdige resultat kommer til at se ud.

#CrossMind Comment:

Førhen tegnede AD'eren de billeder der blev vist ved præsentationen af et layout. I dag kan man næsten finde layout billeder af alt på nettet, men det sker stadig en gang imellem, at det gamle håndværk bliver fundet frem.

Storytelling

Storytelling kan bruges af virksomheder til bl.a. at formidle værdier og de gode ting omkring produktet der skal sælges. En ny tendens inden for storytelling er at fortælle virkelige historier omkring produkterne og evt. skrive disse på emballagen.

#CrossMind Comment:

Storytelling er et middel til at levendegøre et brands egenskaber, værdier eller sjæl. Storytelling kan formidles via ord såvel som billeder. Det kan være meget jordnær og bygge på faktuelle historier fra virksomheden og dens omgivne miljø, eller det kan bygge på mere uhåndgribelige myter, sagn og populærhistoriske forestillinger. Men vigtigst af alt er at historiefortællingen tager udgangspunkt i virksomheden, produktet og målgruppen.

Strategi

Strategi er en overordnet og langsigtet plan med et bestemt endemål.

#CrossMind Comment:

Strategi er essentielt, hvis man vil noget med sin markedsføring - uden en klar strategi famler man rundt i blinde, og håber på, at det man gør virker, uden at have en idé om hvorfor. Vi er behjælpelige med at ligge den rette strategi for vores kunder, så de når deres mål.

SWOT-analyse

En SWOT-analyse er udbredt inden for strategiudvikling. Den omhandler områderne:

  • virksomhedens stærke sider (Strengths)
  • svage sider (Weaknesses)
  • muligheder (Opportunities) 
  • trusler (Threats)

Analysen giver et overblik over virksomhedens interne (SW) og eksterne (OT) situation.

#CrossMind Comment:

Will be added soon!


t

Teaser

En teaser bruger man til at fange kundernes opmærksomhed ved at afsløre noget om f.eks. en kampagne, før kampagnen starter. Det gør kunderne nysgerrige og skaber en "hype" omkring virksomheden/brandet bag kampagnen.

#CrossMind Comment:

Vi bruger også begrebet "teaser" om de par linjer tekst, der sendes med billede og overskrift ud i elektroniske nyhedsmails - en lille "drillende" tekst, der skal friste modtageren til at klikke ind på linket.

Tekstforfattere

Tekstforfattere er forfattere bag tekster på hjemmesider, annoncer, brochure, pressemeddelelser osv. Deres job er at skrive tekster, som er passende i forhold til længde og indhold, samt fængende for målgruppen.

#CrossMind Comment:

En god tekst er vigtig for at fastholde, informere og få overleveret hele budskabet til læseren.

Testimonial

Testimonial er et udtryk for at virksomheder/brands lader en kunde anbefale deres produkt/ydelse i en kampagne, annonce mv. Man bruger testmonials for at få markedsføringen til at virke troværdig og derfor er det meget vigtigt, at kundens navn nævnes i forbindelse med anbefalingen.

#CrossMind Comment:

Det kan være risikabelt, at gøre brug af testimonials, hvis disse ikke stemmer overens med det, der ellers bliver sagt om produktet på nettet - og så er det vigtigt, at "kunden" der anbefaler, er troværdig, og ikke har lig i lasten.

Through-the-line

Et udtryk for integreret kommunikation. Her bruger man både below-the-line og above-the-line markedsføring.

#CrossMind Comment:

I princippet anvendes ATL tiL at skaffe data på målgruppen, så denne efterfølgende effektivt kan bearbejdes med BTL aktiviteter.

Tone of voice

Tone of voice er et udtryk for hvilken stemning en tekst, en annonce mv. giver. Det handler om hvilke ord der bliver brugt og om teksten skal virke formel eller afslappet, venlig eller kontant, oplysende eller personlig osv.

#CrossMind Comment:

Det vigtigste er, at den tone of voice, der er i materialet passer til den virksomhed/brand, der står som afsender.

Top of min

At have en top of mind virksomhed/brand betyder, at hvis man spørger forbrugere om hvilke virksomheder/brands de kender, så er det netop din virksomhed/dit brand de nævner.

#CrossMind Comment:

For at opnå top of mind status gælder det om at optimere sin markedsføring, så den skiller sig ud og er let genkendelig. Det er selvfølgelig vigtigst, at være top of mind hos sin målgruppe.

TOWS

Skridtet videre fra SWOT er TOWS. Denne tager udgangspunkt i de oplysninger der er kommet frem gennem SWOT-analysen. Ved TOWS-analysen holder man virksomhedens styrker og svagheder op mod muligheder og trusler. Herved kombinere man faktorerne for at kunne optimere virksomhedens situation, enten ved at maksimere eller minimere faktorerne.

#CrossMind Comment:

Will be added soon!

Troværdighed

Troværdighed har man, når man er til at stole på og er tillidsvækkende.

#CrossMind Comment:

Et vigtigt parameter for en virksomhed, men også for os. "Det vi siger, er det vi gør!".

Twitter

Et socialt medie, hvor man har mulighed for at lave korte opdateringer (på max. 140 tegn). Venner og alle andre har mulighed for at "følge" én og se hvad man skriver og man har også selv mulighed for at følge andre. Dette medie er især brugt af kendte mennesker.

Flere og flere virksomheder vælger dog også at have en Twitter konto, fordi det er en god mulighed for en direkte dialog med deres kunder. F.eks. hvis en kunde klager over en virksomhed i en Twitter opdatering (et Tweet) ved at sætte et @ foran virksomhedens navn, kan virksomheden se det med det samme og svare hurtigt på klagen.

#CrossMind Comment:

Følg os på Twitter - du finder et link i bunden af vores webside.


u

Umbraco

Umbraco er et CMS (Content Management System) system, der bruges til at udvikle websites. Det er let anvendeligt for både webdesignere og webprogrammører. Med Umbraco har man stor bevægelsesfrihed, dvs. næsten alt kan lade sig gøre.

#CrossMind Comment:

Umbraco er det CMS system CrossMind foretrækker. Det er skalerbart dvs. at en hjemmeside kan starte som en lille løsning og kan udvides efterhånden som behovet opstår.

Univers

Univers er et udtryk inden for reklamebranchen, der bruges om det miljø en kampagne foregår i. Hvis man f.eks. udvikler en kampagne for et cateringfirma og billeder, film osv. bliver lavet i et køkken, er køkkenet kampagnens univers.

#CrossMind Comment:

Universet udspringer af konceptudviklingsprocessen - her skabes universet, der efterfølgende bruges på div. platforme - her afkodes og genkendes universet af målgruppen.

Usability

Usability eller anvendelighed betyder, at man gør produkter eller systemer mere brugervenlige.

#CrossMind Comment:

Når vi snakker usability er det oftest i forbindelse med websider, apps og IT-løsninger. Det er vigtigt, at gøre de tekniske løsninger brugervenlige.

Unique Selling Proposition (USP)

Unique Selling Proposition (USP) er et budskab, der er formuleret så det fortæller slutforbrugeren hvorfor dette produkt/ydelse er attraktivt, hvorfor det er unikt. Budskabet skal ikke kunne kopieres eller siges om konkurrenterne, hvis USP'et er rigtig godt.

#CrossMind Comment:

Det er altid en drøm for et reklamebureau, når en kunde har et stærkt USP. Men ofte er der ikke den store forskel på virksomhederne eller deres produkter. Så forsøger man, at indtage en bestemt position på markedet eller bruge insights for at skabe sympati om sin brand.


v

Value proposition

Value proposition er et løfte om værdi. Hensigten er at få gjort virksomheden opmærksom på hvilke produkter der giver kunderne hvilken værdi, altså i hvor høj grad kundens behov tilfredsstilles.

#CrossMind Comment:

En gennemgang og analyse af de fordele, omkostninger og den værdi, som en virksomhed kan levere til sine kunder samt potentielle kunder.

Viral marketing

Viral marketing handler om at få skabt mund-til-mund markedsføring af sin virksomhed/brand. Dette kan gøres ved hjælp af anderledes, sjove og skøre events eller e-mails, der får forbrugeren til at fortælle videre om eventen eller virksomheden/brandet bag det.

#CrossMind Comment:

Film er formentlig det mest effektive medie til viral markedsføring - en sjov anderledes film, kan blive spredt/delt med lynets hast over internettet.

Vision

Vision er et billede af virksomhedens overordnede mål.

#CrossMind Comment:

Ligesom ved mission, er vi også her behjælpelige med at få beskrevet vores kunders vision.

Voxpop

En voxpop er et interview hvor tilfældigt valgte mennesker bliver udspurgt om et bestemt emne.

#CrossMind Comment:

Will be added soon!

værdikæde eller value chain

En virksomheds værdikæde er alle de værdiskabende aktiviteter, der udføres for at indkøbe råvarer, designe, producere, markedsføre, levere og servicere virksomhedens produkt. Tilsammen skaber disse produktets værdi for kunden. Værdikæden består som regel af 9 forskellige aktiviteter, primære- og støtteaktiviteter, men i nogle tilfælde kan det være hensigtsmæssigt kun at fokusere på primæraktiviteterne (Den Forenklede Værdikæde).

#CrossMind Comment:

For at kunne give vores kunder det bedst mulige produkt, har vi brug for at kende til virksomhedens værdikæde. Er denne endnu ikke fastlagt, hjælper vi med at få den udarbejdet.


w

Wireframe

En wireframe er en slags skitse over opbygningen på en hjemmeside, så man kan få et overblik over hvad hjemmesiden skal indeholde og hvilke sammenhænge der er. Wireframes bliver udviklet af en webdesigner.

#CrossMind Comment:

Vi bruger wireframes til, at disponere indholdet på en hjemmeside inkl. undersider inden selve designarbejdet bliver udført.

Word of mouth

Word of mouth eller mund-til-mund markedsføring (WOM), har til hensigt aktivt at påvirke og opmuntre målgruppen positivt i forhold til et produkt og/eller en organisation/virksomhed.

#CrossMind Comment:

Det er vanskeligt at styre WOM. Tre fundamentale ord for at opnå en positiv effekt af WOM er: tilfredshed, tillid og engagement.

WWW

WWW er en forkortelse for World Wide Web. WWW er det hypertekst system, der gør det muligt, at sende hjemmesider via internettet. Hyperteksten konverteres med browseren (Safari, Firefox, Explore, Chrome ol.)

#CrossMind Comment:

Tal meget gerne hjemmeside med os. Vi bygger både mindre og store websites, både traditionelle og responsive. Vi udarbejder et sitemap, et wireframe og får kommunikationsstrukturen på plads - og så gør vi back-enden brugervenlig.


å

Årsplan eller årshjul

Årsplan er en 12 måneder (alt efter hvad virksomhedens cyklus er) lang markedsføringsplan.

#CrossMind Comment:

Vi mener, at en langsigtet markedsføringsplan er essentiel, da virksomheden herefter kan koncentrere sig om kerneforretningen, frem for hvilke markedsføringstiltag der skal aktiveres hvornår. Ved en langsigtet plan opnår man ofte synergi i virksomhedens markedsføring ved at kende årets aktiviteter og marketingbudgettet.