marketing_grafik.jpg

Markedsføring til 0 kr… eller?

Dato: februar 2022

Ja, det lyder næsten for godt til at være sandt, ik’? Selvom jeres virksomhed beslutter selv at stå for markedsføringen, kræver det stadig interne ressourcer at udvikle markedsføringsindsatser, der vedligeholder brandets værdi.

Et godt første- og efterhåndsindtryk

Markedsføringens vigtigste formål er at ramme virksomhedens målgruppe, samt opbygge og skabe et stærkt brand. Her er det vigtigt at kende den ”rejse” jeres kunder er på, når de møder jer - på hjemmesiden, de sociale medier eller når de står med produktet i hånden. Alle steder hvor kunden møder jer, skal de have en positiv oplevelse og der skal være en rød tråd i markedsføringen.

Kontinuitet i markedsføringen

Rom blev ikke bygget på én dag, og det gør et brand heller ikke. At efterlade et positivt indtryk hos jeres modtagere og forstå at brandværdien er i konstant bevægelse, er intet uden kontinuitet. Hvis I vil opbygge et stærkt brand, bør modtageren eksponeres for jeres virksomhed på de kanaler, hvor modtageren befinder sig, fysisk såvel som online. På den måde vil jeres brand på sigt bevæge sig op og være ”top-of-mind” hos modtageren.

Jeres markedsføringskanaler bør jævnligt defineres, justeres og evalueres med henblik på at nå målgruppen. Det er en længerevarende proces, hvor hele virksomhedens værdikæde er i spil. 

Brandværdi ud fra de 7 p’er

Som nævnt er det vigtigt at prioritere og sikre en positiv kunderejse, have for øje i hvilken kontekst jeres brand optræder i samt sikre gentagne eksponeringer.

Værdien af dit brand beregnes ud fra positioneringen på markedet samt:

  • Graden af opmærksomhedsskabelse
  • Gennemtrængning på markedet
  • Positivt omdømme
  • Loyalitet
  • Evnen til at indtage førstepladsen i målgruppens bevidsthed.

Også kaldet Awareness, Penetration, Likeability, Top-of-mind og Loyalty.

Vi prioriterer at opnå indsigt i hele kunden og tager derfor afsæt i de 7 p’er: Product, Price, Place, Promotion, People, Process og Physical evidens - uanset branche. Indsigt i kun et udpluk af områderne kan ikke stå alene, når vi arbejder med markedsføring.

Hvad kan gøres gratis?

Der er desværre ikke noget, der er gratis. Selvom I varetager mange marketingopgaver in-house, kan det være givet godt ud, at investere i ekstern sparring fx vedrørende:

  • udvikling af ny identitet / designguide
  • kampagne- og konceptudvikling
  • online annoncering på sociale medier m.m.

Dermed kan effekten af jeres interne marktingarbejde optimeres og effektiviseres.  

per-green--free.png

Kontakt os

Der findes mange gode samarbejdspartnere inden for reklame og marketing. Vi anser os selv, som en af dem.

Kontakt Per Gren, for yderligere information på pg@crossmind.dk eller +45 28 19 33 37.

Læs flere updates

Gå til updates arkivet

Job
AD
API
CMO
CRM
DTP
Lix
PR
RGB
ROI
SEO
USP
UI
UX
WWW
SSL